Veelgestelde vragen

FAQ

Hoe kunnen we je helpen?

Veel vragen zijn ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet. Misschien staat jouw vraag er ook tussen.

Taxatie

Voor het aanvragen van een hypotheek heeft een geldverstrekker een taxatierapport nodig van een onafhankelijke taxateur. Zij hebben verder geen binding met het object en kunnen daarom objectief een waardeoordeel geven. Ook kun je het taxatierapport gebruiken indien je bezwaar wilt maken tegen de WOZ waarde. Er kan ook een taxatierapport benodigd zijn voor het vaststellen van de erfbelasting of bij scheidingen.

Er zijn verschillende redenen waarom je jouw woning of bedrijfspand wilt taxeren. Afhankelijk van het doel en het soort pand wordt van tevoren een tarief afgesproken. Dit betreft een all in tarief. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Zolang er toegang is tot de woning is dat niet nodig. In verband met COVID-19 mogen er niet zoveel personen aanwezig zijn in de woning. Indien je zelf eigenaar van het object bent, is dit uiteraard geen probleem.

Wij zijn door de NVM beëdigde taxateurs. Bovendien worden onder woning taxatierapporten door het NWWI gevalideerd en daarom worden ze ook door de bank geaccepteerd.

Amster Vastgoed zal een afspraak maken met de eigenaar van het object. Wellicht ben je dit zelf. Voor het snel afhandelen van de taxatie hebben wij de eigendomspapieren, eventueel plattegrond tekeningen en eventueel de stukken van de VVE nodig.

Je neemt telefonisch of per mail contact op met Amster Vastgoed. Wij zorgen ervoor dat er een afspraak wordt gemaakt met de juiste persoon. Je wordt vervolgens door ons op de hoogte gehouden wanneer de afspraak is en wanneer het taxatierapport klaar is.

Korte lijnen, heldere communicatie en snel werken in de huidige markt. Omdat we de markt goed kennen en weten wat er bij een taxatie komt kijken, kunnen wij je een scherpe prijs aanbieden. Wij zijn goed voorbereid zodat het hele taxatie-traject snel en soepel verloopt. Dit scheelt zowel voor jou als voor ons veel tijd. Bij ons betaal je daarom ook nooit te veel.

Onze vakbekwame taxateur komt langs en bekijkt in gemiddeld 30 minuten tijd het huis. Daarna werkt de taxateur het rapport uit op kantoor.

Energielabel woningen

Dit hangt volledig af van de beschikbaarheid van onze inspecteur.

Na de inspectie duurt het nog ongeveer 3 tot 5 werkdagen voordat je het label ontvangt.

Het energielabel is ingevoerd volgens een Europese richtlijn, de Energy Performance of Buildings Directive.

Doel van het energielabel is eigenaren van woningen of gebouwen bewust te maken van de hoeveelheid energie die ze verbruiken. De overheid hoopt zo woningeigenaren te stimuleren om energiebesparende maatregelen te treffen.

Op het definitieve energielabel staat welke energiebesparende maatregelen de huiseigenaar kan nemen. Ook staan in dat overzicht de kosten, baten en rendementen van de maatregelen.

Per 1 januari 2021 is het verplicht om een energielabel aan te schaffen bij alle overdrachten van woningen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert en handhaaft deze regelgeving. Woningen die hier niet aan voldoen riskeren een boete die hoog kan oplopen. Bovendien kan de woning niet worden overgedragen als er geen geldig energielabel aan verbonden is.

Een energielabel is 10 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Heeft je woning al een energielabel? Zoek dan de datum van uitgifte van dit label op. Zo kun je achterhalen of je energielabel nog geldig is of dat je een nieuw energielabel moet bestellen.

Je kunt eventueel hier controleren of jouw woning op dit moment een geldig energielabel heeft.

De inspectie wordt uitgevoerd tegen een tarief van € 295 ,-. Deze prijs geldt voor woningen met een gebruiksoppervlakte tot 150m². Voor grotere gebruikersoppervlakten kun je hier onze tarieven bekijken.

Korte lijnen, heldere communicatie en snel werken in de huidige markt. Omdat we de markt goed kennen en weten wat er bij een energielabel komt kijken, kunnen wij je een scherpe prijs aanbieden. Wij zijn goed voorbereid zodat het hele EPA-traject snel en soepel verloopt. Dit scheelt zowel voor jou als voor ons veel tijd. Bij ons betaal je daarom ook nooit te veel.

Voor de meeste woningbouw (zoals woningen en appartementen) en utiliteitsgebouwen (zoals kantoren, scholen of ziekenhuizen) is een energielabel bij verkoop, verhuur en oplevering verplicht. Een energielabel is niet verplicht voor onder andere kerken, moskeeën en beschermde monumenten.

Een energielabel is niet nodig voor de volgende gebouwen:

  • Beschermde monumenten volgens de Erfgoedwet of volgens een provinciale of gemeentelijke monumentenverordening.
  • Gebouwen voor religieuze activiteiten, zoals kerken en moskeeën.
  • Vrijstaande gebouwen met een gebruiksoppervlakte tot 50 m2.
  • (Agrarische) bedrijfspanden bedoeld voor opslag of bewerking, bijvoorbeeld fabriekshallen.
  • Gebouwen die ten hoogste 2 jaar in gebruik zijn, zoals bouwketen, noodwinkels en noodlokalen bij scholen.
  • Recreatiewoningen die minder dan 4 maanden per jaar in gebruik zijn. En met een verwacht energieverbruik van minder dan 25% van het verbruik bij permanent gebruik.
  • Gebouwen die geen energie gebruiken om het klimaat binnen te regelen, zoals schuren of garages.
Onze vakbekwame energieadviseur komt langs en bekijkt in gemiddeld 1,5 uur tijd het huis.

De meeste banken bieden tegenwoordig een duurzaamheidskorting of zelfs een duurzaamheidshypotheek met een flinke rentekorting. Of dit ook voor jou geldt hangt af van de hypotheekverstrekker. Klik hier voor een overzicht van de duurzaamheidskorting bij geldverstrekkers op dit moment.

Energielabel bedrijven

Een energielabel is verplicht bij verkoop, verhuur of oplevering van een gebouw en geldt voor:

  • de gezondsheidszorg, zoals ziekenhuisen en verpleeghuizen
  • het onderwijs, zoals scholen en universiteiten
  • publieke gebouwen, zoals bibliotheken, stadhuizen en vergadercentra
  • sportcomplexen, zoals zwembaden en stadions
  • winkels, zoals supermarkten en warenhuizen
  • horeca en logies, zoals restaurants en hotel


Voor kantoren groter dan 100 m2 is het vanaf 1 januari 2023 verplicht om minimaal energielabel C te hebben. De regel is streng. Want als je er niet aan voldoet, mag je je pand niet meer als kantoor gebruiken. 

Er zijn uitzonderingen. Als je minder dan 50% van je pand als kantoor gebruikt, geldt de regel niet. Ook als je pand een monument is of binnen 2 jaar gesloopt of getransformeerd wordt, hoef je niet aan de regel te voldoen.

De duur van de opname varieert en is afhankelijk van de grootte en indeling van het gebouw. Doorgaans duurt dit 1,5 – 2,5 uur.

Nee, dit hoeft niet. De adviseur zal in het begin van de opname mogelijk enkele vragen stellen, waarna hij toegang nodig heeft tot alle ruimten. Je hoeft hierbij niet aanwezig te blijven.

Leg alvast de bouwtekeningen met gebouwfuncties en afmetingen klaar voor je energieadviseur. Hoe completer en duidelijker deze informatie is, hoe sneller de scan gedaan kan worden.

Een energielabel blijft 10 jaar geldig.

De voordelen van het label zijn onder andere:

  • Kwaliteitsindicator voor uw gebouw of vastgoedportefeuille;
  • Onderhandelingsinstrument, inzicht in de energieprestatie;
  • Gebruik het label als uitgangspunt voor wensen van potentiële kopers of huurders;
  • Aanzet voor of onderdeel van een energiebesparingsplan;
  • Een prettigere werkomgeving door verbetering van het binnenklimaat;
  • Mogelijk waardevermeerdering van het gebouw;
  • Draagt bij aan uw duurzaamheidsplannen en MVO-beleid;
  • Investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.

 

De meeste banken bieden tegenwoordig een duurzaamheidskorting of zelfs een duurzaamheidshypotheek met een flinke rentekorting. Of dit ook voor jou geldt hangt af van de hypotheekverstrekker. Klik hier voor een overzicht van de duurzaamheidskorting bij geldverstrekkers op dit moment.

Puntentelling

Een puntentelling is nodig bij het aanvragen van een verhuur-hypotheek of -taxatie, en bepaalt de huurgrens die op jouw pand van toepassing is. Het biedt hiermee ook kennis over je opties als verhuurder en is vaak nuttig voor je eigen administratie. Een inspecteur komt bij jou langs om je woning onafhankelijk te toetsen.

Als blijkt dat jouw pand onder de wettelijke punten-grens zit om vrij te verhuren, geven wij jou graag persoonlijk advies.

Verhuur / Beheer

Of je jouw woning mag verhuren is van verschillende zaken afhankelijk. Hoe lang ben je bijvoorbeeld eigenaar? Hoe hoog is de WOZ waarde? Ligt je woning in een VVE? Dan is er toestemming nodig. Vaak moet dan een huurdersverklaring worden ingevuld. Tijdens de kennismaking met één van onze makelaars wordt dit in kaart gebracht voor je!

Hierin zijn verschillende opties mogelijk. De lengte heeft vaak juridische gevolgen. Ook ben je bij een langer contract minder flexibel. We adviseren jou hier graag persoonlijk over.

Hierin zijn ook verschillende opties. Denk bijvoorbeeld aan een diplomaten clausule. We adviseren jou hier graag over in een persoonlijk gesprek.

Verkoop / Aankoop

We zijn actief in groot Amsterdam inclusief de Zaanstreek en de Bollenstreek. Door onze jarenlange ervaring durven wij ons hier wel de specialist te noemen.

Ja, de makelaar die bij jou langs komt voor een kennismaking zal ook de verkoop en/of de aankoop begeleiden. Je hebt altijd te maken met een NVM gecertificeerd makelaar.

Verduurzamingsadvies

Bij verduurzamingsadvies krijg je een overzichtelijk rapport met typen isolatie, installaties en maatregelen die de gunstigste effecten hebben op jouw woning. Ook zul je zien wat de geschatte kosten hiervan bedragen, wat voor invloed deze op het energielabel zullen hebben en hoe snel deze kosten weer terugverdiend zullen worden.
Regelmatig worden maatregelen geadviseerd voor een woning die op papier aantrekkelijk lijken, maar in de praktijk onvoldoende invloed hebben op het energielabel en uiteindelijke energiekosten. Als je voor persoonlijk verduurzamingsadvies kiest, zul je een op maat gemaakt overzicht ontvangen van de beste en meest voordelig mogelijke maatregelen voor jouw woning.

De meeste banken bieden tegenwoordig een duurzaamheidskorting of zelfs een duurzaamheidshypotheek met een flinke rentekorting. Of dit ook voor jou geldt hangt af van de hypotheekverstrekker. Klik hier voor een overzicht van de duurzaamheidskorting bij geldverstrekkers op dit moment.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op.

Kom je er niet helemaal uit? Wij staan voor je klaar.

Dankzij jarenlange ervaring weten wij onze klanten te helpen met het juiste advies.

Onze medewerkers onderscheiden zich door de combinatie van betrokkenheid, deskundigheid en passie. Wij geven je graag persoonlijk advies.